Dzisiaj mamy Piątek, 21 lipca 2017 roku. Do końca roku zostało 164  dni.
Legitymacja szkolna

*Wniosek o wydanie duplikatu legitymacji szkolnej
(KLIKNIJ)

WAŻNE!!!
Podręcznik dla uczniów klas I, II i III: NASZ ELEMENTARZ (KLIKNIJ)
Menu
Sport Szkolny Lublin
men
Osiągnięcia:
nagroda szkoły z klasą dla szkoły podstawowej nr 34 w lublinie śpiewająca polska
Linki
Adres szkoły

Szkoła Podstawowa nr 34
im. Kornela Makuszyńskiego
ul. Ireny Kosmowskiej 3
20-815 Lublin
tel./fax. (081) 741 89 06
e-mail: poczta@sp34.lublin.eu

Autorzy strony
Administrator strony: Anna Witkowska, Daniel Stachura Współpraca: Justyna Skibińska, Marta Januszkiewicz.

Profilaktyka zdrowia

Bogacenie wiedzy o  zdrowiu własnym i innych, tworzenie warunków do promowania zdrowego i higienicznego stylu życia, oraz nabywanie umiejętności dbania o  zdrowie to podstawa edukacji zdrowotnej. Od lat  organizujemy i inicjujemy w naszej szkole działania zmierzające do promocji zdrowia. Zapraszamy Państwa do zapoznania się z materiałami dotyczącymi profilaktyki zdrowotnej.


Profilaktyka grypy

 PODSTAWOWE ZASADY HIGIENY W PROFILAKTYCE GRYPY i INNYCH ZAKAŻEŃ GRYPOPODOBNYCH

W JAKI SPOSÓB GRYPA SIĘ PRZENOSI?

Wirusy grypy mogą utrzymywać się:

  • na powierzchniach gładkich, typu stoły, blaty kuchenne, klamki drzwi, powierzchnie metalowe lub plastikowe nawet do 24 godzin ( średnio 8-14 godzin),
  • na powierzchniach porowatych do 12 godzin ( średnio 4-6 godzin),
  • na ubraniach, chustach i chusteczkach wielokrotnego użycia do 15 minut,
  • na powierzchni rąk 5-8 minut.
  • Wirusy grypy złożone są z maleńkich cząsteczek, które mogą się przenosić w kropelkach pochodzących z twojego nosa i ust, gdy kaszlesz lub kichasz.
  • Jeśli kaszlesz i kichasz bez zakrywania nosa i ust jednorazową chusteczką, kropelki te mogą się rozprzestrzenić,  narażając inne osoby na ich wdychanie.
  • Jeśli kaszlesz czy kichasz w dłoń, kropelki te wraz z zawartymi w nich wirusami łatwo się przeniosą z twojej ręki na wszystkie dotykane przez ciebie powierzchnie, na których mogą przeżyć przez dłuższy czas

Złap, Wyrzuć, Zabij!

  • Złap (wirusa w chusteczkę higieniczną jednorazowego użytku)
  • Wyrzuć(chusteczkę higieniczną do kosza)
  • Zabij(wirusa poprzez umycie rąk pod ciepłą płynącą z kranu wodą przez 20 sekund, po uprzednim dokładnym namydleniu rąk do wysokości nadgarstków, mydłem lub innym środkiem dezynfekującym)

Objawy grypy:

  • podwyższona temperatura, dreszcze,
  • katar z płynną wydzieliną lub zatkanym nosem,
  • ból głowy,
  • bóle mięśniowe i stawowe,
  • bóle gardła,
  • nudności, wymioty i biegunka

Pamiętaj:

  • O dobrze zbilansowanej diecie, bogatej w witaminy, minerały i składniki odżywcze pozwalające zachować równowagę układu odpornościowego, (bazę diety powinny stanowić produkty zawierające duże ilości białka np. mięso, drób, ryby, jaja, sery).
  • Dieta powinna zawierać owoce takie jak: jabłka, grejpfruty, cytryny oraz kiwi.
  • Szczególne znaczenie dla wzmocnienia układu odpornościowego mają witaminy C, E.
  • Sen i odpoczynek wzmacnia i regeneruje organizm: optymalna dawka nocnego odpoczynku w przypadku dzieci i młodzieży w wieku szkolnym jest większa niż u dorosłego i wynosi 9 – 11 godzin.
  • Aktywność fizyczna; zaleca się, aby codziennie niezależnie od pogody, spędzać przynajmniej godzinę  na powietrzu. Należy zachęcać dzieci i młodzież do aktywności fizycznej. W okresie wzrostu i rozwoju młodych osób należy unikać zbyt forsownych, mocno obciążających sportów.
  • Należy zadbać o odpowiedni ubiór ze szczególnym zwróceniem uwagi na okrycie głowy, okrycie tułowia, a także na ciepłe i nieprzemakalne obuwie.

Nie daj się grypie – przestrzegaj zasad

  • Jeśli jesteś chory – zostań w domu!
  • Zasłoń swoje usta i nos chusteczką higieniczną, kiedy kaszlesz lub kichasz.
  • Myj często ręce mydłem i ciepłą wodą ( przez około 20 – 30 sekund).
  • Jeśli masz objawy grypopochodne takie jak: gorączka, ból gardła, kaszel, ból mięsni, dreszcze – SKONTAKTUJ SIĘ Z LEKARZEM!
  • Unikaj bliskiego kontaktu z ludźmi, którzy mają objawy grypopochodne.
  • Wyrzucaj chusteczki higieniczne natychmiast po użyciu do kosza.
  • Aby zapobiec rozprzestrzenianiu się drobnoustrojów, unikaj dotykania rękami oczu, nosa i ust.
  • Wietrz pomieszczenia, w których przebywasz 3-4 razy dziennie przez około 10 minut!
  • Poddawaj się szczepieniom przeciwko grypie! (Szczepionka pozwala uniknąć chorób a przede wszystkim poważnych powikłań układu oddechowego, zaburzeń pracy serca, niewydolności nerek i powikłań neurologicznych).
  • Dbaj o siebie, ubieraj się odpowiednio, dużo śpij, unikaj stresu, pij dużo płynów, zdrowo się odżywiaj i bądź aktywny fizycznie

Aktualna sytuacja epidemiologiczna grypy i podejrzeń zachorowań na grypę znajduje się na stronach internetowych NIZP-PZH:  www.pzh.gov.pl w zakładce „Meldunki epidemiologiczne/ Grypa i podejrzenia grypy.

PODSTAWOWE ZASADY HIGIENY W PROFILAKTYCE GRYPY i INNYCH ZAKAŻEŃ GRYPOPODOBNYCH Ulotka – Pobierz

CHROŃ PRZED GRYPĄ SIEBIE I INNYCH – Pobierz


 Czym jest wszawica?

Nasza szkoła od kilku lat włącza się do  Ogólnopolskiego Programu Profilaktyki Zdrowotnej „Problem z głowy”, mającego na celu przybliżenie dzieciom i rodzicom znaczenia profilaktyki zdrowotnej i uzyskania informacji jak najwięcej na temat wszawicy. Szczegóły i materiały edukacyjne dla rodziców zaczerpnięto ze strony internetowej  programu www.problem-z-głowy.pl.

DRODZY RODZICE!

Problem wszawicy nigdy nie przestał być aktualny. Z różnym natężeniem pojawia się on w placówkach edukacyjnych. Zarażenie wszami głowowymi może przytrafić się dziecku tak samo, jak zdarza mu się zapomnieć odrobić pracę domową czy wziąć zeszyt. Rozprzestrzenianiu się zakażenia sprzyjają duże skupiska ludzkie, a możliwości jej przenoszenia są bardzo różnorodne. Aby jednak zminimalizować ten problem zachęcamy do zapoznania się z podstawowymi faktami na temat wszawicy.

Warto wiedzieć

  • Wesz głowowa nie potrafi przeżyć bez swojego żywiciela — człowieka, dlatego też odkażanie domu lub mieszkania nie jest konieczne.
  • Wesz głowowa nie bytuje na zwierzętach domowych (pies, kot), dlatego nie musisz przeglądać sierści zwierząt w obawie, że mogą być przyczyną zakażenia.
  • Wszawica przenosi się bardzo szybko, dlatego sprawdzaj głowy wszystkich domowników.
  • Problem dotyczy w równym stopniu chłopców i dziewczynek. Wiadomo, jednak, że dzieci z dłuższymi włosami łatwiej mogą zostać zainfekowane.
  • Należy sprawdzać głowę dziecka raz na 2 tygodnie oraz po każdym powrocie dziecka z wakacji lub wycieczek szkolnych.
  • Wszy głowowe zwykle nie przenoszą żadnych chorób. Jednak ich kał i ślina mogą powodować reakcje alergiczne.
  • Pościel osoby cierpiącej na wszawicę powinna być wyprana w temperaturze 55 stopni i wyprasowana gorącym żelazkiem.
  • Po wytępieniu pasożytów powtarzaj kurację szamponami jeszcze przez co najmniej 2 miesiące.

Więcej informacji:

http://wsselublin.pis.gov.pl/plikijednostki/wsselublin/userfiles/file/HDIM/wszawica1.pdf

http://wsselublin.pis.gov.pl/plikijednostki/wsselublin/userfiles/file/HDIM/wszawica2.pdf


„Nie pal przy mnie, proszę”

Jak dbać o zdrowie? – Profilaktyka uzależnień.

Wychowanie zdrowotne to integralna część wychowania ogólnego, a postępy w nauce w dużej mierze zależą od kondycji psychofizycznej dziecka.

Według danych szacunkowych, co roku około 4 mln polskich dzieci narażonych jest na mimowolne wdychanie dymu tytoniowego, czyli na palenie bierne. Bierne palenie obniża sprawność fizyczną i umysłową dziecka oraz ułatwia wprowadzenie go w życie, w którym palenie papierosów jest normą. W odpowiedzi na zapotrzebowanie środowiskowe szkoła realizuje dwa programy:

  • „Nie pal przy mnie, proszę” – program edukacji antytytoniowej dla uczniów klas I-III szkół podstawowych;
  • „Znajdź właściwe rozwiązanie” – program profilaktyki tytoniu dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum.

W ostatnich latach zauważamy, że szkolne programy profilaktyczne stały się skuteczną barierą chroniącą młodzież przed inicjacją palenia tytoniu.


  Program Zdrowego Odżywiania „JEDZ  Z  GŁOWĄ”

Celem programu realizowanego przez Miasto Lublin jest kształtowanie prozdrowotnych postaw uczniów w zakresie prawidłowych nawyków żywieniowych. Treści edukacyjne ukierunkowano na: rolę śniadania w codziennej diecie dziecka, dokonywanie przez dziecko świadomych wyborów artykułów spożywczych, wpływ jedzenia na ogólny rozwój dziecka. Uczniowie klas I-VI naszej szkoły uczestniczą w zajęciach dotyczących tej tematyki.

Dodatkowe informacje dla rodziców dotyczące działań dla zdrowej żywności:

http://www.wsse.waw.pl/UserFiles/wsse/File/Dzia%C5%82ania%20dla%20zdrowej%20%C5%BCywno%C5%9Bci2.pdf


Porady dla małych i dużych – Jak dbać o zdrowie?

Porady dla małych i dużych – Jak dbać o zdrowie:

  1. Myj ręce przed jedzeniem.
  2. Jedz w domu pierwsze śniadanie i drugie śniadanie w szkole.
  3. Myj zęby przynajmniej dwa razy dziennie: rano po śniadaniu i wieczorem przed snem.
  4. Dbaj o właściwe oświetlenie miejsca do odrabiania lekcji.
  5. Pamiętaj o właściwej postawie ciała przy czytaniu, pisaniu i rysowaniu.
  6. W wolnym czasie wybieraj zabawy na świeżym powietrzu zamiast oglądania TV i gier komputerowych.
  7. Kładź się spać o właściwej porze.
  8. Przechodź przez jezdnię tylko w wyznaczonych miejscach.
  9. Nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt i unikaj obcych ludzi.
  10. Unikaj dymu tytoniowego.

ROTAWIRUSY

Materiały o rotawirusach dla nauczycieli i rodziców

ROTAWIRUSY (KLIKNIJ)

Prezentacja o rotawirusach dla nauczycieli i rodziców

ROTAWIRUSY (KLIKNIJ)

Comments are closed.


Dzisiaj mamy Piątek, 21 lipca 2017 roku. Do końca roku zostało 164  dni.
/div